Schiphol | Agile Service Management

Onze nationale luchthaven is één van de grootste in Europa en één van de beste in de wereld. Door de enorme groei in passagiersaantallen kampt Schiphol met grote uitdagingen. Het grootste probleem daarbij is dat er fysiek geen ruimte is voor uitbreiding. Bovendien worden de milieueisen steeds strenger.

Vorig jaar is het recordaantal van 68,4 miljoen passagiers bereikt. In een klein land als Nederland is dat een hele uitdaging. Om de groei te kunnen blijven faciliteren is er eigenlijk maar 1 oplossing denkbaar. Dat is het efficiënter organiseren van de beschikbare middelen, processen en ruimte. En daarbij hebben we data nodig, veel data.

Binnen het Digital Airport Programma van Schiphol is hiertoe een aantal Value Streams opgetuigd. Deze streams hebben tot doel om met behulp van sensoringdata, slimme informatie te vergaren / aggregeren waarmee bijvoorbeeld passagiersstromen kunnen worden voorspeld, beter kunnen worden gerouteerd en wachtrijen sneller worden afgehandeld.

Joost IT participeert in een project dat middels sensorinformatie het onderhoud op rolpaden en liften probeert voorspelbaar te maken. Dat betekent naast kostenbesparing minder (onverwachte) uitval, beter te plannen onderhoud op rustigere tijdstippen en daarmee een grotere capaciteit voor het vervoeren van passagiers.

De transitie naar een data driven organisatie wordt op een Agile manier georganiseerd. Ook deze transitie is een hele uitdaging binnen een grote complexe organisatie als Schiphol. Een omgeving waar een Joost- consultant zich thuis voelt en zijn bijdrage kan leveren door de verbinding te leggen tussen oude- en nieuwe wereld, mens en systeem.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *