Door Stephen Ley

Door Stephen Ley

Partner & Agile Consultant

Pink18: Adopt, Adapt & Apply

Het JW Marriot in Orlando was de thuisbasis voor het 25e Pink event Pink18. Joost-IT was erbij en leverde een bijdrage met een case over The Marriage between Devops and ITIL.

Vorig jaar eindigde ons verslag met de slotzinnen: “Na twee dagen veel sessies te hebben gevolgd is goed duidelijk geworden dat DevOps is here to stay. Maar dat je de implementatie zeker niet moet zien als het implementeren van een nieuwe werkwijze. Er moet op meerdere vlakken verandering plaatsvinden die in zijn geheel leiden tot een IT organisatie die op een efficiënte wijze waarde toevoegt aan de business doelstellingen. En Service Management is misschien wel bij uitstek de discipline van waar deze verandering geregisseerd moet worden…..”

Een jaar verder is Pink’s antwoord; Integrated Service Management. ITIL kan het niet (meer) alleen. Het is en blijft een nuttige best practice, maar heeft methodieken en stromingen als LEAN, Agile en DEvOPS nodig om van toegevoegde waarde te kunnen blijven. Want we kijken niet meer naar de ICT-organisatie. We kijken naar de gehele organisatie, met focus op de business waar ICT een onderdeel van is.

Nu klinkt dat wellicht logisch en nogal als een open deur. In de praktijk stoeien bijzonder veel organisaties met de (gevoelde) noodzaak om een Agile en Devops werkwijze te hanteren. Zij hebben namelijk veel te maken met een erfenis van traditioneel ITIL, waterval en hiërarchische organisatiestructuren. De overgang blijkt niet eenvoudig.

“If you focus small, you see it all. If you focus on everything, you lose it all. What is your focus?” ~

Met name Rob England, zelfverklaard ITSceptic en hippie, maakt daar korte metten mee. Als bijzonder kritisch ICT-goeroe, qua houding en gedrag vergelijkbaar met onze Maarten van Rossum, moet hij toegeven dat Devops van bijzonder veel meerwaarde blijkt te zijn voor iedere organisatie. Mits goed toegepast en de randvoorwaarden daartoe beschikbaar zijn. Met Make the control incremental and iterative en Shift Left change is het een kwaliteit van Rob om fijntjes te laten zien hoe bij bijna iedere organisatie change- en testprocedures onnodig lang en overbodig lijken te zijn. Met als grote voorbeeld Google; iedere 57 seconden een change en wel 700.000 automatische tests per dag. Of we veel incidenten met Google konden noemen? Wat ons betreft een van de betere presentaties van het congres.

VeriSM does not replace ITIL or COBIT… it makes them better and ready for the digital age.” 

Een duidelijke ‘new kid on the block’ op Pink18 is VeriSM. Op de drukbezochte presentatie over VeriSM werden veel vragen gesteld over wat VeriSM precies is. Is het een model? Een werkwijze? Een target operating model? Er werd geen duidelijk antwoord op gegeven. Feit is dat de aandacht voor VeriSM voortkomt uit een zoektocht naar welk model geschikt is voor gebruik. VeriSM lijkt de componenten van ITIL , Agile, LEAN en DevOps te willen combineren en hiermee in een grote behoefte te voorzien. Volgend jaar weten we ongetwijfeld meer.

Verder voorzichtig een inkijkje in de nieuwe ITIL 4, of ITIL X, waar we eerlijk gezegd niet echt van onder de indruk waren. Wellicht worden we later, bij de daadwerkelijke livegang, positief verrast. Vooralsnog lijkt het een ultieme poging “aan te haken” bij de Devops en Agile ontwikkelingen die ITIL links rap inhalen.

Niet zonder trots staan we kort stil bij onze eigen presentatie. Stephen Ley belichtte de oplossingen, knelpunten en uiteindelijke uitkomst van de Marriage tussen een ITIL organisatie met een DevOps werkwijze. Gezien de diverse complimenten na afloop van de presentatie en gedurende de rest van het congres werden de praktische tips en opmerkingen zeer gewaardeerd.

At , a very practical description of the marriage between and by from .

Concluderend kan wederom gesproken worden van een boeiend congres. De zoektocht naar ITIL’s meerwaarde is overduidelijk aanwezig. Met de focus op de gehele organisatie en worden Agile, Lean en met name Devops nadrukkelijker dan ooit gezien als leidende concepten. Pink’s antwoord is duidelijk: It’s all about Integrated Service Management!!