Artikelen

Blijf op de hoogte van de laatste trends op het gebied van Service Management!

Klanten kiezen vaker voor applicatiemanagement

Door Stephen-Ley

Enige tijd geleden was voor een ritje met de bus, trein of metro een strippenkaart, NS-kaartje of ander vervoersbewijs nodig. De introductie van de OV-chipkaart maakte het mogelijk om met 1 pas op alle vormen van openbaar vervoer te reizen. Zo ‘eenvoudig’ is het bij diverse (dienstverlenende) organisaties nog niet georganiseerd. Voor een nieuwe medewerker dienen voor de toegangspas, mailadres en werkplek nog regelmatig diverse aparte handelingen in verschillende systemen te worden verricht om de boel aan de gang te krijgen.
Dat is (was!) noodzakelijk omdat diverse applicaties, met verschillende primaire functies, niet in staat zijn met elkaar te communiceren. Met als gevolg dat duur maatwerk nodig is om een en ander aan elkaar te koppelen. Nog dagelijks worden we geconfronteerd met dergelijke maatwerkapplicaties waar alle primaire functies in draaien. Het is kosteninefficiënt, foutgevoelig en moeilijk te beheren.

Microservices en B2B koppelingen met tooling

Professionele standaardpakketten bevatten integratie functionaliteit, waardoor simpele Business2Business koppelingen (B2B) eenvoudig worden gerealiseerd. Met Microservices kan met behulp van B2B koppelingen efficiënt en goedkoop informatie worden gedeeld en primaire processen worden ingericht. Microservices en B2B koppelingen met tooling raakt meer ingeburgerd in applicatiemanagement. De gedachte achter Microservices is dat standaard applicaties worden ingezet voor de primaire functionaliteit. Deze standaardapplicaties nemen van daaruit diensten van elkaar af. Die kunnen met elkaar communiceren via een API of eventueel maatwerk in de ‘middleware’ laag. Standaardpakketten bevatten steeds meer integratie functionaliteit, waardoor simpele B2B koppelingen eenvoudig zijn te realiseren.

De voordelen van een dergelijke architectuur zijn evident:

  • Maatwerk is niet meer aan de orde wat kostenbesparing oplevert
  • Diverse handmatige handelingen zijn niet meer nodig
  • Foutgevoeligheid is zeer beperkt; informatie is 1 op 1 beschikbaar
  • Een organisatie kan modulair opbouwen en daarmee zelf het tempo bepalen
  • Gegevensuitwisseling is eenvoudig. Wanneer men op hoogte wil zijn van voortgang bij leverancier kan dit specifiek voor die klant worden opengezet
  • Applicaties zijn relatief eenvoudig te vervangen. Organisaties zijn minder afhankelijk van zware toolselecties
  • De eindklant is sneller geholpen

Inrichten van architectuur

Het is geen gigantische eyeopener, deze ontwikkeling is reeds enige tijd aan de gang. Maar de drempel is wel enorm verlaagd. Applicaties bevatten functionaliteit om in B2B architectuur te kunnen functioneren. De techniek is geen belemmering meer, het realiseren van koppelingen is eenvoudig geworden.
Kun je er dan ‘zomaar’ mee starten? Uiteraard niet. Er dient een strategische keuze te worden gemaakt om op deze manier de architectuur in te richten. Is die keuze eenmaal gemaakt, kan vervolgens modulair worden opgebouwd. Klein beginnen en stukje bij beetje uitbouwen. Er dient geïnvesteerd te worden in het bouwen van een architectuur gebaseerd op Microservices. Daarbij dient te worden afgestemd welke taal de applicaties met elkaar dienen te spreken.

Realiseren van koppelingen

We zien bij organisaties nogal eens koudwatervrees als dit onderwerp aan bod komt. Dat is niet meer van deze tijd. Onze klanten kiezen steeds meer voor deze vorm van applicatiemanagement. Zo hebben we bij een grote klant de Self Service Portal van de beheertool zo ingericht dat deze de ingang is voor alle verzoeken. Van ICT-verstoring tot toegangspas. Bij andere klanten is recent de koppeling tussen TOPdesk en ServiceNow afgerond.

 

Lees meer over ons integratieplatform Connected!

 

© 2023 - 2024 Joost-IT | Ontwerp & realisatie Matthja Grafisch Ontwerp & De Goudse Wolf

© 2023 - 2024 Joost-IT
Ontwerp & realisatie Matthja Grafisch Ontwerp
& De Goudse Wolf