Joost Klaver

Mijn naam is Joost Klaver, 29 jaar oud en sinds 1 maart werkzaam bij Joost-IT waar ik mij zal focussen op relaties en sales.

In december 2019 werd duidelijk dat ik voor Joost-IT aan de slag zou gaan. Vanaf het moment dat de knoop is doorgehakt beginnen de vragen; Wat wordt mijn aanpak? Wie zijn mijn (nieuwe) klanten? Hoe ga ik mezelf voorstellen? Wie zijn mijn collega’s? Hoe lang zal ik nodig hebben om de boel ‘op te pakken’?

Alle vragen die de revue zijn gepasseerd en alle plannen die ik had gemaakt, kwamen niet in de buurt van de realiteit van de afgelopen maand. Mijn start bij Joost-IT had ik mij heel anders voorgesteld. Het Coronavirus veranderde alles…
Twee uur reistijd per dag veranderde in thuiswerken. Op bezoek gaan bij partners werden videocalls en lunchen met collega’s, tja vul maar in… Daar waar ik gewend was om 40 uur per week op kantoor te zijn om vanuit daar klanten en partners te bezoeken, werk ik nu thuis, zonder sociale contacten.

Het persoonlijke contact met mensen is wat ik het allerleukste vind en precies dat is nu vrijwel onmogelijk!

Zoals je uit het bovenstaande kan opmaken, had ik het best lastig met de situatie. Ik wilde contact maken met mijn collega’s, vragen kunnen stellen, leren van hun input. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik alle bovenstaande punten gewoon kan blijven doen? Dit vraagt om creativiteit!

Toen Marco en Stephen de maatregelen bekend maakte die vanuit Joost-IT werden genomen, kwam ik op het idee om daar iets aan toe te voegen. Al snel bleek dat wij op één lijn zaten, met als gevolg de onderstaande maatregel;

Wij houden zo veel mogelijk ‘gewoon’ contact met elkaar. Het klinkt zo simpel maar dat is het niet… Meer mensen dan je denkt hebben behoefte aan sociaal contact op de werkvloer, ook al wordt dit lang niet altijd hardop uitgesproken. Wij merken dat online-meetings meer energie kosten dan in ´real-life´. Geen praatje meer over koetjes en kalfjes, daar is geen tijd voor. De bekende, “Kun jij me horen?” of “Doet de verbinding het?” zijn uitspraken die je nu veel meer hoort. Hierdoor worden de overleggen langer, intensiever en uitputtender. De onderstaande afbeelding geeft 10 tips om het maximale uit je meetings te halen;

Met name tip 6 is belangrijk. Naast het afstemmen van je werk, pleit Joost-IT ervoor om de bekende “hoe was je weekend-praatje”, het “koffie-apparaat-babbeltje” en/of het “wat ga jij vanavond eten-gesprek” tijdens je meetings alsnog met elkaar te voeren. Maar je kunt meer doen!

Het sociale aspect van je werk is, volgens ons, van fundamenteel belang om succesvol te zijn in wat je doet. Stel jij je eens voor dat je de baan van jouw dromen hebt, maar dat je met geen van jouw collega’s door één deur kan. Hoe lang houd je het dan vol?

Met elkaar in contact blijven vinden wij dus belangrijk genoeg om op te nemen in onze Corona-maatregelen. Maar hoe doe je dat dan?
Door een ‘Virtuele lunch’ in het leven te roepen. Iedere maandag, woensdag en vrijdag bieden wij de mogelijkheid om digitaal samen te lunchen. Wat een succes! Aan het begin misschien iets onwennig maar daarna gewoon weer grappen en grollen.

Mocht je het willen proberen maar weet jij niet hoe, dan kan ik je helpen! 

Mijn doel is bereikt, ik heb contact met al mijn collega’s, ik kan al mijn vragen stellen en ik kan leren van hun input. We hebben het gewoon gezellig. Welk extra stapje zet jij voor je collega’s in deze bijzondere tijden?

Bedankt dat jullie aandacht voor dit verhaal over mijn eerste maand bij Joost-IT. Mocht je nader kennis willen maken, dan lijkt mij dat ontzettend leuk! Je kunt mij bereiken via de onderstaande contactgegevens;

Joost Klaver
Tel:06-39116377
joost.klaver@joost-it.nl