De vertaalslag leggen tussen techniek en gebruikers

In onze blog: Vrouwen in de IT, interviewen wij vrouwen die een rol vervullen in de door mannen gedomineerde IT-branche. Wie zijn ze?

Wie ben je?

Ik ben Sanne Duijndam, 31 jaar. Getrouwd met Tom en trotse mama van Ralf (9 maanden). Werkzaam bij
Joost-IT
 als TOPdesk Tooling Consultant. Voorheen heb ik gewerkt als TOPdesk Functioneel Beheerder en heb ik verschillende (coördinerende) rollen op de Servicedesk vervuld. 

Wat wilde je worden toen je opgroeide?

Ik vond veel dingen erg leuk, zoals detective, advocaat of laborant. Ik keek vroeger veel detective series en vond het idee van het oplossen van een moord en het opsporen en veroordelen van de moordenaar wel erg stoer. Daarnaast hebben mijn ouders beiden een scheikundige achtergrond en daar krijg je dan toch wel het een en ander van mee.

Uiteindelijk besloot ik dat ik ‘iets’ met mensen wilde gaan doen. Dat is natuurlijk nog erg breed, maar uiteindelijk is daar HBO Toegepaste Psychologie uitgekomen. Deze opleiding heb ik in 5 jaar tijd in 2012 afgerond.

Hoe ben je in de IT-branche terecht gekomen

Na mijn opleiding besloot ik dat ik niet verder wilde studeren en aan het werk zou gaan. Makkelijker gezegd dan gedaan, zeker in die periode.  Het aantal werkzoekenden was in 2012 erg hoog en voor iemand die net afgestuurd was, lagen de banen niet voor het oprapen.

Ik ben toen aan de slag gegaan in een financieel/administratieve functie bij een ontmoetingscentrum waar ook vaak grote bijeenkomsten waren. Denk hierbij aan uitvaarten en bruiloften, maar ook symposiums, vergaderingen en congressen. In deze functie gaf ik ook (technische) ondersteuning tijdens bijeenkomsten. Na dit een aantal jaren gedaan te hebben besloot ik dat het tijd was voor een nieuwe carrière met ontwikkelingsmogelijkheden.

Mijn man werkt ook in de IT en heeft een lange tijd met veel plezier gewerkt bij Call2, nu onderdeel van Cegeka Nederland. Na de selectieprocedure succesvol doorlopen te hebben werd dit mijn eerste werkgever binnen de IT.  

De IT-branche heeft veel ontwikkelingsmogelijkheden en je hebt contact met verschillende mensen/functies. De vertaalslag leggen tussen de techniek en de gebruikers trekt mij hierin erg aan.

 

Hoe ervaar je als vrouw de IT-branche?

Er wordt zeker onderscheid gemaakt tussen man en vrouw en ik ervaar daarin ook positieve discriminatie. Wanneer je op gesprek gaat naar een intake dan heb je als vrouw zeker een streepje voor.

Ik heb slechts één keer een negatieve ervaring gehad die mij is bijgebleven. Dit was aan het begin van mijn IT-carrière op de Servicedesk. Een beller wilde hierbij niet door mij als vrouw geholpen worden. Hij wilde één van mijn mannelijke collega aan de lijn. Nu kan ik hier om lachen, maar op het moment zelf kwam er stoom uit mijn oren!

Heeft Covid-19 invloed op jullie organisatie?

Ja, Covid-19 heeft zeker invloed op onze organisatie. Je merkt dat de waarde van een goede IT-inrichting is gestegen met het thuiswerken. Organisaties investeren dan nu ook meer om dit op orde te krijgen. Je merkt ook dat het soort TOPdesk projecten zich nu voornamelijk richt op het in orde maken van het Selfserviceportal en werkplekreserveringen. Ook automatisering van achterliggende processen/acties staat bij veel organisaties op de agenda.

Hoe ziet je toekomst eruit?

In de toekomst wil ik mij graag meer gaan richten op het geven van trainingen vanuit Joost-IT (hopelijk kan dat snel weer live!). Dit kan bestaan uit het maken van ‘standaard’ trainingen over de veelgebruikte modules binnen TOPdesk, of trainingen ‘op maat’. Ook wil ik nog meer kennis opdoen van TOPdesk in combinatie met projectmatig werken.

 

Wat zou je willen veranderen in de IT-branche?

Ik zou graag meer flexibiliteit willen zien met betrekking tot partime werken in de IT, met als doel de sector populairder te maken voor vrouwen. Vanuit de traditionele gezinsrollen komt de zorg van een kind toch vaak aan op de moeder waardoor deze niet (meer) fulltime kan of wil werken. In sommige beroepssectoren is de ‘papadag’ zelfs nog een taboe, waar de ‘mamadag’ de gewoonste zaak van de wereld is.

Volgens cijfers van het CBS uit 2019 werkt maar liefst 77,4% van de ICT-ers 35 uur of meer. Hiermee komt onze geliefde beroepsklasse op de tweede plaats van het meeste aantal contracturen, alleen de beroepsklasse ‘Managers’ bevat meer voltijders.

Uit een ander onderzoek van het CBS uit 2019 blijkt dat slechts 26,6% van de vrouwen 35 of meer uren per week maakt.

Als wij willen dat er meer vrouwen in de ICT gaan (en blijven) werken, dan zal hierin toch een meer flexibele houding aangenomen moeten worden. Door als werkgever ruimte te geven voor parttime werken open je de deur voor een grotere doelgroep.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *