Door Iris van Breda

Door Iris van Breda

ITSM Consultant

Museum is IT

Toen ik als onhandige verlegen achttienjarige eind jaren ’90 museologie ging studeren in Amsterdam, had ik nooit kunnen vermoeden dat ik 20 jaar later als ITSM-expert mijn brood zou verdienen.

Tijdens mijn studie museologie werd ik omringd door echte alfa’s; veelal vrouwen met interesse in (kunst)geschiedenis, talen en geesteswetenschappen. Waar zij moeite hadden met de scheikunde en informatica vakken, vond ik deze juist erg leuk. Heerlijk vond ik die consequente logica van computers en het uitleggen van deze logica aan mijn klasgenoten, die dit minder goed begrepen.

Naarmate computers een steeds groter onderdeel vormden van de studie en toekomstig werkveld, was ik steeds meer tijd kwijt aan het uitleggen van computervaardigheden aan mijn studiegenoten. Tegen het einde van mijn studie had ik besloten mij in deze niche verder te ontwikkelen; het raakvlak tussen mens en computer.

Bij de vervolgstudie Informatiekunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, ging een wereld voor me open. Ik verbaasde me over alledaagse dingen die in Amsterdam heel anders waren. Geen rijen bij het damestoilet, want de studie bestond voor het overgrote deel uit jongens. De gesprekken gingen niet over welke tentoonstelling je afgelopen weekend had gezien, maar over de aankomende release van de nieuwste games en welke Linux distro je draaide.

We deelden relatief eenvoudige vakken als statistiek en websites ontwikkelen met de dames van Communicatiewetenschappen. Complexe vakken als programmeren in logica-talen en het bouwen van 3D modellen deden we samen met de heren van Kunstmatige Intelligentie. Ik vond dat contrast een mooie weergave van mijn eigen interessegebieden.

Na deze onderdompeling in de IT voelde ik mij bekwaam genoeg om voor een echt hardcore softwarebedrijf te gaan werken. Nou ja, hardcore, ze maakten software voor musea, en veel van de klanten waren oud studiegenotes van me uit Amsterdam. Ik kon dus mijn beide studies ten volle benutten. Ik was weer terug in de rol van het vertalen van consequente computer logica naar alfa museummedewerkers.

Die vertaalslag ben ik blijven maken in de verschillende museale IT-functies die daar op volgenden. Door de eindeloze bezuinigingen die altijd plaats vinden in de culturele sector verloor ik mijn plezier in de museumwereld en ging ik op zoek naar een nieuw werkveld met een meer commerciële insteek. Op dat moment kwam Joost op mijn pad. Een bedrijf dat IT-serviceverlening als een van haar kernwaarden heeft.

Ik twijfelde, zou ik kunnen aarden in zo’n commerciële IT wereld, met snelle mannen in nog snellere auto’s? Waar het draait om geld verdienen in plaats van het bouwen van mooie tentoonstellingen?

Maar tijdens de kennismakingsgesprekken bleek al snel dat die verschillen helemaal niet zo groot zijn. Service management is wellicht bij uitstek een IT onderwerp waarbij zorgdragen voor je collega’s en klanten net zo belangrijk zijn als filosoferen over wat de beste Linux distro is.

Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn overstap van museaal naar commercieel. Iedere dag mag ik eindgebruikers bij verschillende organisaties het leven makkelijker maken door IT processen op slimme wijze te implementeren.

Zo voer ik ik bij een gemeente een TOPdesk upgrade van on premise naar SAAS uit, waarbij ook alle FM processen opnieuw tegen het licht worden gehouden. Bij een zorginstelling worden alle ITIL processen geoptimaliseerd. Deze worden door mij vervolgens technisch vertaald naar de TOPdesk omgeving en daarin ingebouwd. Tenslotte voer ik bij een overheidsinstelling het Technisch applicatiebeheer TOPdesk uit. Ik beantwoord gebruikers vragen, los fouten op en voer wijzigingen door in bijvoorbeeld koppelingen met externe systemen.

Hierdoor kunnen ze efficiënter werken en hebben ze meer tijd voor de echt belangrijke zaken in het leven. Zoals bijvoorbeeld een bezoekje aan het plaatselijke museum.